Monday, June 6, 2011

kurang keyakinan diri ke aku???

         fenomena ni sering terjadi dalam hidup kita setiap hari..dari pemerhatian aku yang baru 21 tahun jagung hidup..masalah membina keyakinan diri ni sangat-sangat susah..setiap orang memang ada masalah ni.paling ketara fenomena ni terjadi di kalangan students aka pelajar..aku sendiri mengakui aku sendiri pun ada masalah yang sama...contohnya...dalam kelas bila lecterer tanya soalan mesti tak ada students yang sukarela akan angkat tangan nak bagi jawapan..sebabnya???
      
        senang sahaja jawapan tu..takut kena marah...hah!..sebab dalam kepala semua orang dah set kalau jawab salah nanti kena marah..memang dari zaman sekolah lagi..patutnya bila students tu dah jawab walau salah cuba la puji sikit..macam  nice try....good try..haa...baru la kita ada keyakinan sikit nak jawab..ini tak kalau salah jawab dah la kena duduk kat luar kelas dah tu siap kena marah lagi tak ulangkaji la..lumrah manusia ni memang suka benda cantik dan kena puji jadi apa salahnya kita ubah sikit cara kita.orang putih didik anak-anak depa dengan macam tu..
          
              bukan setakat itu sahaja..bukan untuk study sahaja..untuk presentation, nak approach orang semua tak ada keyakinan diri..kadang-kadang bila tanya kenapa rasa macam tu..ada yang jawab..

                   "tak pandai nak speaking la...malu nanti.."..
      
  ni masalah ni aku sendiri ada masalah ni..kalau dok cakap biasa-biasa ok saja..tapi bila sampai masa penting nak sebut perkataan pun tak betul bunyinya..hehe


                            "tengoklah aku ni..tak macam model orang nak dengar ka.."   

ni masalah dengan fizikal...kalau nak macam model memang payah la..dah banyk dah artikel kata cantik tu subjektif..BEAUTY LIE IN THE EYE OF BEHOLDERS..ayat ni macam ayat keramat la untuk aku..hehe..
so sebenarnya banyak punca-punca low confident ni..

         aku ni pun dulu memang kalau boleh tak mau orang kenal pun sebab takut kena bercakap kat depan..sekarang ni Alhamdulillah bila dah selalu buat presentation kat depan dan kebetulan course aku memang kekurangan wanita..jadi mau tak mau aku memang kena jugak beranikan diri..

       jadi sebenarnya rasa low confident tu memang boleh di atasi..cuma kena ada caranya..hehe..ni suma salah satu soft skills yang kita perlu develop dalam hidup kita..kita mungkin perlu berinteraksi dengan lebih ramai lagi orang di masa akan datang..

p/s: kemajmukan bahasa amat di kesali sebab saya  tak tahu bahasa surat yang tepat untuk setiap perkataan yang inggeris tu..hehe..=)..

2 comments:

  1. haaaa! tw pon beauty lies in the eye of beholders! tp awat slalu ja aku kena ulang ayat tu ea??? hahaha

    ReplyDelete
  2. hahah..aku memang paham sephmnya..malah dgn mndalam aku phm mksd ank..cuma ye r..hehe..xyakin ja...hehehe

    ReplyDelete